Bruine rijst: Gezond, lekker en voedzaam

De hele wereld eet rijst!

Rijst is een graansoort. Deze soort behoort zoals veel granen tot de grassenfamilie. Voor een groot deel van de wereldbevolking, vooral in warme en subtropische landen, is rijst de belangrijkste voedingsbron. In China wordt de meeste rijst geproduceerd. Thailand is de grootste exporteur.

 

Waarom is bruine rijst beter als witte rijst?
Alle rijstsoorten zijn in het algemeen een goede bron van vitamine-B, waaronder vitamine B1 en B6. Rijst bevat vrijwel geen vet. Bruine rijst, ook wel volkorenrijst genoemd, heeft echter een hogere voedingswaarde dan witte rijst. Bruine rijst levert ook vitamine E. Dit is niet te vinden in witte rijst. Bij bruine rijst wordt, tijdens het malen, alleen de schil verwijdert. De vlies blijft zitten. Juist deze vlies bevat enkele gezonde mineralen en oliën. Onderzoekers hebben aangetoond dat deze een cholesterolverlagende werking hebben.

 

Witte rijst en bruine rijst bevatten dezelfde hoeveelheid calorieën en koolhydraten. Bruine rijst kan een hogere voedingswaarde bereiken door de gewassen rijst zo’n 20 uur water van 34 °C te laten weken. De kieming wordt zo gestimuleerd. Hierdoor worden verschillende enzymen geactiveerd.

 

Hoe kan je bruine rijst bereiden?

Bruine rijst kan uiteraard op meerdere manieren bereiden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

 

  • Koken in een grote pan; Neem een grote pan omdat de rijst door het grotere kookoppervlak gelijkmatiger gaart. Eventueel kan je aan de rijst een beetje olie toevoegen voor extra smaak. Voor bruine rijst geldt een kooktijd van zo’n 40 tot 50 minuten.
  • Laat de rijst daarna een minuut of 5 rusten en roer het dan door elkaar.
  • Koken in een rijstkoker; Neem ongeveer 1 kopje rijst per persoon. Voeg voor iedere kop rijst ongeveer 3 koppen water toe. Doe daar een klein beetje zout bij. Voeg per kop rijst 2,5 tot 3 koppen water toe. Meer water houdt in dat de rijst zachter wordt. Voeg tenslotte nog een halve theelepel zout toe. De rijst in de rijstkoker moet zo’n 45 minuten koken.
  • In de magnetron; Per kop rijst doe je 3 koppen water in een magnetronschaal. Voor de smaak kan je eventueel een blokje bouillon toevoegen. Zet de schaal zonder deksel in de magnetron, en kook de rijst 10 minuten op vol vermogen. Daarna doe je een deksel op de schaal en kook het geheel nog een half uur op half vermogen. Hierna laat je de rijst 10 minuten rusten voordat je het opschept.

 

Rijst is met veel gerechten te combineren, en zal altijd een voedzame, lekkere en gezonde basis vormen voor een maaltijd. Probeer dus gerust eens wat uit met rijst.